DNES: Politici sbírají „lajky“, kampaň sviští i na webu

09.09.2014 11:12

Letos poprvé v historii komunálních voleb v Hradci Králové se politický boj o hlasy voličů rozjel na sociálních sítích. Strany se na Facebooku předhánějí ve sdílení fotografií ze života kandidátů i v diskusích.

HRADEC KRÁLOVÉ Až čtyřicet tisíc prvovoličů by letos mělo jít v Královéhradeckém kraji k urnám při komunálních volbách. Pro jednotlivé strany a sdružení to je nezanedbatelné číslo. Všichni už pochopili, že prvovoliče nezaujmou rozdáváním letáčků na náměstích, proto se kampaň snaží rozjíždět i v prostoru, který je mladým nejbližší: na sociálních sítích.

Oproti kampani před čtyřmi lety, kterou zájemci o křeslo primátora vedli jen na billboardech či na náměstích, zuří letošní předvolební boj i na síti. „Každé čtyři roky je v České republice půl milionu nových voličů, což je zhruba polovina volebního zisku ČSSD nebo ODS v dobách, kdy byly nejsilnější. Určitě to proto není zanedbatelné,“ upozorňuje politolog z hradecké univerzity Jan Outlý.

Z patnácti stran a uskupení kandidujících do zastupitelstva Hradce Králové se jich na sociální síti prezentuje třináct. Facebookový profil nemají jen zdejší komunisté a svobodní. Vlastní stránku na nejrozšířenější sociální síti nemá ani sdružení Otevřená radnice pro Hradec Králové s Úsvitem přímé demokracie, na Facebooku je ale aktivní alespoň jejich volební lídr.

Podle odborníků na sociální sítě však reklama způsobem, že si politik dva měsíce před volbami založí facebookový profil a začne na něm být přehnaně aktivní, nefunguje. „Kampaň na sociální síti je potřeba vést dlouhodobě a profesionálně. Ti nejúspěšnější si profil založí třeba už dva roky před volbami a nabalují fanoušky tím, že nastolují témata, která lidi zajímají, a diskutují s nimi,“ vysvětluje odborník na nová média Jan Podzimek z agentury Pria.

Kdyby se měly volby v Hradci Králové rozhodnout podle takzvaných „lajků“, tedy označení „to se mi líbí“, mezi uskupeními by jednoznačně zvítězilo sdružení Doma v Hradci s 564 fanoušky. V těsném závěsu co do virtuální oblíbenosti za nimi je politické hnutí ANO se 330 fanoušky a Koalice pro Hradec Králové s 295 lajky.

ANO zásobuje fanoušky až pětkrát denně

Nejvíc úsilí do komunikace na sítích vkládá hnutí ANO, které zásobuje fanoušky fotografiemi a informacemi až pětkrát denně. Příznivcům na monitoru nejčastěji vyskakuje kandidát do Senátu Přemysl Škácha ve všech možných podobách. Tu se absolvent vojenské akademie v Moskvě fanouškům pochlubí jedenáct let starými forografiemi z Iráku, chybět nesmí ani momentka z CIAF, na níž pózuje s náčelníkem generálního štábu, a jeho příspěvky korunuje záběr z předvolební akce na sobotních Slavnostech královny Elišky, kde „s manželkou Danou makali až do západu slunce“.

Jiným směrem se na Facebooku vydává Koalice pro Hradec Králové, která se nesnaží oslovit fotografiemi ze života a kampaně svých kandidátů, ale spíše nastoluje témata k diskusi, do které se snaží zapojit řadu facebookových uživatelů.
K diskusi vede i Facebook Změny pro Hradec s podporou Zelených a Pirátů. Fanouškům přináší názory na fotbalový stadion, význam komisí místní samosprávy či financování profesionálních sportovních klubů.

Ostrou kampaň rozjeli i nováčci v boji o radnici Hradečtí patrioti, kteří mají na sociální síti dokonce víc fanoušků než matadoři hradecké politiky ODS, ČSSD či TOP 09. „Facebook je velká šance, naučil jsem se s ním kvůli kampani pracovat,“ přiznal lídr Patriotů František Řehounek.

Se sociálními sítěmi se naopak příliš nepřátelí podporovatelé sdružení nezávislých kandidátů Volba pro město a Hradecký demokratický klub. I přesto, že v minulých volbách získali hodně hlasů, na Facebooku moc nesvítí. Mají jen 18, respektive 52 virtuálních příznivců.

Hradecký demokratický klub se na Facebooku snaží bodovat humorem, kterým je proslulý lídr kandidátky, současný primátor Zdeněk Fink. Na sociální síti se hned pochlubili fotografií z jedné hradecké ulice, kde na předvolebním plakátu neznámý umělec Finkovi přimaloval tykadla a kytku do ruky. „Pořád lepší tykadla než parohy,“ reagoval primátor na svou vylepšenou podobiznu.

Větší množství fanoušků se stahuje na osobní profily jednotných kandidátů. Mezi uchazeči o primátorské křeslo zatím pomyslné facebookové klání vede současný náměstek primátora a lídr kandidátky TOP 09 Jindřich Vedlich, který na svém profilu Slušná politika v Hradci nasbíral už 781 fanoušků. Na záda mu dýchá jeho konkurent z ODS, nynější kolega v městské radě Martin Soukup se 732 fanoušky. Oba primátorovi náměstci mají oproti dalším uchazečům o posty na radnici velkou výhodu: na svém profilu se mohou chlubit projekty, které se jim podařilo na radnici dokončit či prosadit.

***

FAKTA
Kolik mají fanoušků na Facebooku Strany a hnutí, které jdou do boje o hradeckou radnici:

  1. Doma v Hradci               564
  2. Ano                        330
  3. Koalice pro Hradec Králové 295
  4. Hradečtí Patrioti           173
  5. ODS                         172
  6. TOP 09                      139
  7. ČSSD                        129
  8. Změna pro Hradec            124
  9. Starostové a nezávislí       91
  10. Hradec náš Domov             58
  11. Hradecký demokratický klub   52
  12. Volba pro město              18

Facebookový profil nemají:
KSČM, Otevřená radnice pro Hradec, Strana svobodných občanů

Zdroj: DNES

Zpět

V mediích

1 | 2 | 3 >>

Senát

Důležité

Pravidla hlasování

CZIN.eu

| Daně Hradec Králové | Hradec Králové - moje město | Jan Hýsek | Volby 2010-2014 |

© 2010 - 2014 DOMA V HRADCI. Všechna práva vyhrazena.